مهم‌ترین لکنت‌‌‌ رسانه ها، عدم تخصص و دانش خبرنگار است
مهم‌ترین لکنت‌‌‌ رسانه ها، عدم تخصص و دانش خبرنگار است
درویش با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره رسانه‌های شهری؛
تعداد مشاهده: 86

print
مهم‌ترین لکنت‌‌‌ رسانه ها، عدم تخصص و دانش خبرنگار است
شهرنوشت: یک کارشناس و فعال محیط زیستی یکی از مهم‌ترین لکنت‌‌‌های رسانه را عدم تخصص کافی در هر حوزه خبری دانست و گفت: زمانی‌که خبرنگار در همه حوزه‌ها قلم می‌زند، دیگر قادر به انجام درست تکالیف خود نیست.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت، در مورد تشریح وظایف رسانه در حوزه محیط زیست، عنوان کرد: به منظور افزایش حساسیت مردم نسبت به مولفه‌های محیط زیستی، رسانه باید از یک تیم متخصص برخوردار باشد.
وی با تأکید براینکه تیم برعهده گیرنده مسئولیت در هر حوزه‌ای باید مرتبط با حوزه خود دانش تخصصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین لکنت‌هایی که سبب عدم تأثیرگذاری رسانه‌ها می‌شود، نگارش خبرنگاران در تمامی حوزه‌ها است. زمانی که یک خبرنگار در حوزه سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری و ... قلم می‌زند، دیگر قادر به انجام کامل و درست تکالیف خود نیست. خبرنگار در مصاحبه با مسئولان به علت عدم اشراف کامل به قوانین و تخصص مرتبط، به راحتی توسط مسئول دور زده می‌شود.
درویش در مورد وظیفه دیگر رسانه بیان کرد: برگزاری مناظره و انتشار مناظره‌ها بدون اعمال سانسور برای ارتقای اعتماد عمومی به موضوعات مختلف یکی از دیگر وظایف مهم رسانه‌ها است.
این کارشناس و فعال محیط زیستی استفاده رسانه از همه ابزارهای تحت اختیار را الزامی دانست و گفت: ابزارهای رسانه‌ای شامل گزارش‎های تحلیلی، گزارش و مستندهای تصویری، اینفوگرافیک، انیمیشن، پادکست و ... است.
به گفته درویش؛ رسانه باید به صورت مرتب در تمامی حوزه‌ها از شهروندان و دستگاه‌های ذی ربط در مورد تغییر وضعیت شرایط، پرسشگری داشته باشد و به آن‌ها بپردازد.
وی افزود: رسانه می‌تواند نشان دهد که شهروندان با چه ابزارهای ساده‌ای قادر به بهبود وضعیت محیط زیستی شهر خود هستند.
این کارشناس محیط زیست در مورد جنس خبرها، عنوان کرد: درحال حاضر جامعه درگیر خبرهای منفی شده است. رسانه علاوه بر بیان مشکلات، نباید درگیر انتشار تنها خبرهای منفی شود بلکه اقدامات خوب را هم پوشش دهد و به اطلاع شهروندان برساند.
درویش با تأکید براینکه خبرنگار باید تبدیل به یک سرمایه اجتماعی شود، گفت: هزینه این تبدیل شدن شامل تخصص و وارستگی و شجاعت خبرنگار است. در این صورت مردم درک خواهند کرد که یک قلم تا چه اندازه استقلال دارد و تا چه اندازه وابسته است. در این زمان است که رسانه می‌تواند استقلال خود را حفظ کند و به‌طور مرتب به ارزش اجتماعی خود بیفزاید.

وی در مورد انحراف برخی رسانه‌ها از رسالت خود، توضیح داد: گاهی تعدادی از خبرنگاران یا حتی رسانه‌ها به جای ارتقای اطلاعات و دانش خود به سمت برقراری ارتباط با مدیران صاحب نفوذ می روند. ممکن است که خبرنگار در حوزه کاری خود امکان کسب درآمد بالا را داشته باشد اما به عنوان یک عنصر خبررسان در رسانه و از نگاه مردم، شناخته نخواهد شد.
این فعال زیست محیطی افزود: زمانی که اعتماد بین رسانه و مردم کاهش پیدا کند، رسانه درگیر زد و بند و دوری از رسالت رکن چهارم دموکراسی می‎‌شود. در این زمان خبرنگار یا رسانه به جای کشف و تحلیل خبر، به خبرسازی برای ملاحضات سیاسی و اقتصادی مدیران بالا دست می‌پردازد.
درویش خاطرنشان کرد: رسانه‌ای که قادر به حفظ استقلال خود و متشکل از یک کادر خبری متخصص باشد، به مرور زمان تبدیل به رسانه‌ای غیر حذف شدنی و منبع اصلی اطلاعات خبری مردم می‌شود. واشنگتن پست یکی از همان رسانه‌های مستقل و قدرتمند است که امکان استضیحاح یک رئیس جمهور را هم در دست دارد.
این کارشناس محیط زیست در مورد شعار «حق بر شهر» چهارمین دوره جشنواره رسانه‌های شهری، بیان کرد: شهر یک شخصیت حقوقی و متعلق به آحاد شهروندان است. حق نداریم به خاطر منافع و راحتی خود، زباله‌ها را در طبیعت رها کنیم. حق نداریم به پوشش سبز شهر، آسیبی برسانیم و تنوع زیستی شهر را نابود کنیم. برخی انسان‌ها حقوق شهر را رعایت نمی‌کنند. به عنوان یک شهروند و شهرنشین وظیفه داریم که از شهر، برای نسل امروز و فرداها محافظت کنیم.