دیر یا زود به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم
دیر یا زود به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم
حناچی در «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی»:
تعداد مشاهده: 64
1398/9/9
print
دیر یا زود به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم
شهردار تهران گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی در «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی» گفت: خرسندم که حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران موضوع مهم مصرف بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار داده است، اگرچه از تصویب قانون نظام مهندسی در دهه هفتاد و تصویب موضوع اجرای مقررات ملی ساختمان دو دهه می گذرد، نمی توانیم بگوییم که در اجرای مقررات ملی به طور نسبی موفق عمل کرده ایم. در برخی بخش ها موفق بودیم و در برخی برنامه ها عقب هستیم ولی به هر صورت به این سمت حرکت کرده ایم.
وی افزود: کشور ما به جهت رده بندی شدت انرژی وضعیت خوبی ندارد علت آن هم این است که مصرف انرژی در بخش های غیرمولد بسیار بالاست و تولید ناخالص ملی هم پایین است. در مقایسه، در کشوری مانند چین در یک دهه مصرف انرژی 14 برابر افزایش یافته، اما شدت انرژی ثابت مانده است. 
حناچی گفت: یکی از دلایل بالا بودن مصرف انرژی در بخش های غیرمولد در مقایسه با بخش های مولد قیمت پایین انرژی است که من این موضوع را با کشوری مانند آلمان مقایسه می کنم. اگر کسی در آلمان بخواهد خانه ای اجاره کند به مصرف انرژی آن نگاه می کند. خانه هایی که ضوابط مصرف انرژی در آن اجرا شده است قیمت بالایی دارند. 
وی افزود: اولین مسئولی که در میان مدیران موضوع شدت انرژی را مطرح کرد مهندس چیت چیان – وزیر سابق نیرو - بود که دغدغه وی مبتنی بر نخستین گزارش های ممیزی انرژی بود. به عنوان مثال وی برای اولین بار برچسب انرژی را روی کالاهای خانگی نصب کرد و با سماجت اول این کار را با وسایل خانگی آغاز کرد، این در حالی است که در حال حاضر خودروها هم برچسب انرژی دارند. 
شهردار تهران با بیان اینکه باعث خوشحالی است که قرار است برای منازل مسکونی برچسب انرژی صادر شود، گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از بحرانی که در اروپا اتفاق افتاد اروپایی ها چند پروژه را اجرا کردند که مصرف انرژی در واحد متر مربع ساختمان ها از 11 به 8 و بعد به 6 لیتر رسید.
وی در ادامه به آلودگی هوای تهران اشاره و خاطرنشان کرد: ما نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم، شهر ما الان حال خوبی ندارد و چاره ای هم در کوتاه مدت برای کاهش آلاینده ها نیست، البته ایده های خوبی هم در این زمینه در دنیا وجود دارد. به طور مثال، برجی وسط شهر میلان ایتالیا قرار دارد که فضای سبز انبوه و عمودی دارد ما هم باید شیوه های جدید را در این زمینه تجربه کنیم و امیدوارم همکاران در حوزه معماری و شهرسازی این ایده را تعقیب کنند. 
شهردار تهران تصریح کرد: موضوع آلودگی اهمیت ویژه ای در شهر دارد و در اکثر کلان شهرها با این مشکل مواجه هستیم. در هفته گذشته پدیده نادری در منطقه یک داشتیم که همان جزیره گرمایی است و برای جلوگیری از این مسائل باید تلاش کنیم نگاهمان را تغییر دهیم. 
حناچی گفت: دوشنبه مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته در شهرداری را راه اندازی می کنیم و امیدوارم روزی بتوانیم موتورسیکلت ها که سهم زیادی در آلایندگی تهران دارند را برقی کنیم.
به گزارش شهرنوشت، در پایان مراسم از شهرداران مناطق 1، 9 و 22 در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تقدیر و تفاهم نامه برچسب انرژی ساختمان میان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منعقد شد. 


حناچی در جمع خبرنگاران:
وعده دولت برای حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در جلسه امروز هیات وزیران/قرارداد پیمانکاران برف روبی پیش از بارش برف بسته شده بود

شهرنوشت: شهردار تهران گفت: امروز قول هایی از دولت در زمینه حمل و نقل عمومی پایتخت گرفتیم که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، تحت عنوان مبحث 19 هیچ اتفاقی نیفتاده است، گفت: اتفاق هایی در این زمینه افتاده اما انتظار بیشتری داشتیم. در دهه 70، پنجره یو پی وی سی و شیشه های دو جداره یا محصولاتی با ظرفیت های حرارتی ویژه و متفاوت از روش های سنتی نداشتیم. در حال حاضر اما همه این محصولات در داخل کشور تولید می شود و شرکت هایی هستند که بر روی موتورخانه ها و تاسیسات حرارتی کار می کنند تا مصرف انرژی کاهش یابد.
وی ادامه داد: با این وجود، شرایط ما ایده آل نیست چراکه این موضوع یک فرآیند شامل استفاده از مصالح استاندارد تا نظارت های تکمیلی است که شهرداری ها نقش بزرگی در این زمینه ایفا می کنند. بر این اساس، باید تلاش کنیم مصارف خانگی کاهش یابد.
شهردار تهران درباره برخی اظهارات مبنی بر عدم عقد قرارداد با پیمانکاران مربوط به برف روبی در شهر به دلیل نداشتن اعتبار گفت: مشکل اصلا اعتبار نیست، پیمانکاران انتظار دارند با بالاترین قیمت ها قرارداد ببندند، اما هر قراردادی قیمتی دارد. قرارداد پیمانکاران قبل از بارش برف بسته شده بود.
وی درباره توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش قیمت بنزین و مراجعه بیشتر مردم گفت: اتفاقا امروز در دولت این موضوع بحث شد و طبیعی بود که با افزایش قیمت بنزین مراجعه به حمل و نقل عمومی افزایش یابد. آمارهای ما نشان از افزایش 20 درصدی در این زمینه دارد. ضمن اینکه، تلاش می کنیم در کوتاه مدت چندین دستگاه واگن قطار و اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. در همین زمینه، امروز قول هایی هم در دولت گرفتیم که در صورت نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.


0909-ekh (4)
0909-ekh (16)
0909-ekh (24)
0909-ekh (5)
0909-ekh (17)
0909-ekh (25)
0909-ekh (9)
0909-ekh (18)
0909-ekh (26)
0909-ekh (10)
0909-ekh (19)
0909-ekh (29)
0909-ekh (11)
0909-ekh (20)
0909-ekh (31)
0909-ekh (12)
0909-ekh (21)
0909-ekh (32)
0909-ekh (13)
0909-ekh (22)
0909-ekh (33)
0909-ekh (14)
0909-ekh (23)
0909-ekh (34)
0909-ekh (15)