دستگاه های حاکمیتی و اجرایی زیادی در موضوع آلودگی هوای تهران مسئول اند
دستگاه های حاکمیتی و اجرایی زیادی در موضوع آلودگی هوای تهران مسئول اند
حناچی در حاشیه مراسم امضای دو تفاهم‌نامه همکاری با معاونت فناوری ریاست جمهوری:
تعداد مشاهده: 57
1398/9/9
print
دستگاه های حاکمیتی و اجرایی زیادی در موضوع آلودگی هوای تهران مسئول اند
شهردار تهران گفت:دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی زیادی هستند که باید به ماموریت‌هایشان در زمینه آلودگی هوا عمل کنند. قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاه‌ها را با جزییات مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی صبح امروز در حاشیه مراسم امضای دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران که با حضور سورنا ستاری معاون رئیس جمهور در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: یکی از محورهای مهم این تفاهم‌نامه موضوع مطالعه برای ایجاد مرکز نوآوری خودروهای پیشرفته است که در سه زمینه موتورهای هوشمند، خودروهای سواری و اتوبوس‌های برقی موضوعیت دارد. البته توافق دیگری نیز حدود ۵ ماه پیش درمورد مترو صورت گرفت.
وی تاکید کرد: باید بدانیم ١٠ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورهای دوچرخ کاربراتوری است که حداقل سه میلیون دستگاه از آن ها در سطح شهر تردد می کنند. تمرکز بخشی از این تفاهم‌نامه، بر تشویق دارندگان این وسایل نقلیه به دوگانه‌سوز یا برقی کردن موتورها استوار است.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگر این تفاهم‌نامه مربوط به مطالعه برای توسعه مراکز نوآوری است که همزمان، با ارائه لایحه‌ای از طرف شهرداری به شورای‌شهر این موضوع در حال پیگیری است.
حناچی گفت: واقعیت این است که سامان‌دهی و رسیدگی به مشکل موتورهای دوچرخ کاربراتوری هم از منظر رعایت حقوق باقی شهروندان و هم از منظر رعایت حقوق موتورسواران حائز اهمیت است. آلودگی‌ای که بسیاری از این موتورها تولید می‌کنند به‌اندازه چندین خودروی یورو۵ است. از طرف دیگر باید برای کسر بزرگی از آنها که موتور کار محسوب می‌شوند؛ به یک سیستم جایگزین برسیم تا توانایی پیمایش دست‌کم ٨٠ کیلومتر در روز را داشته باشد. نکته اصلی که باید درمورد بومی‌سازی این صنعت در نظر داشته باشیم؛ قابل‌توسعه و قابل‌تجاری‌شدن آن است. درمورد خودرو و اتوبوس‌های برقی نیز چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درمورد افزایش کرایه تاکسی‌ها در پی افزایش نرخ بنزین تاکید کرد: هیچ خبری در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی نداریم و قرار هم نیست هیچ خبری در این خصوص داشته باشیم.
حناچی در ادامه به آلودگی هوای تهران پرداخت و تصریح کرد: در کنار آلودگی موتورهای کاربراتوری ۴٠ درصد آلودگی هوای شهر مربوط به خودروهای شخصی است، کمااین‌که تعطیلی امروز مدارس و آموزش عالی به‌خاطر کاهش تردد همین خودروهای شخصی است. از سوی دیگر ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود حالا به‌طور کامل تبدیل به قطارهای مترو شدند. ضمن اینکه، متروی تهران برای آن‌که بتواند ٧ میلیون مسافر را جابجا کند به حدود ٢ هزار واگن نیاز دارد.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی تهران گفت: آخرین مصوبه این شورا مربوط به دو تا سه هفته پیش است که دستور وزیر محترم کشور در آن صادر شد؛ بنابراین برنامه نمایشگاه‌ها برای سال آینده باید بررسی شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تاکید بر این‌که شهرداری تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در امر آلودگی هواست، تصریح کرد: دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی زیادی هستند که باید به ماموریت‌هایشان در این زمینه عمل کنند. قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاه‌ها را با جزییات مشخص کرده است.
حناچی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به درصد تبدیل کنیم، می‌بینیم که وظیفه شهرداری در این موضوع بیشتر از ١٠ تا ١۵ درصد نیست؛ با این وجود ما تمام تلاشمان را برای بهبود هوای شهر به کار می‌بریم چرا که سلامت شهروندان به‌هیچ‌وجه شوخی‌بردار نیست.

 حناچی در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه همکاری با معاونت فناوری ریاست جمهوری:
توسعه موتورها و خودروهای برقی را در دستور کار داریم
شهرنوشت: شهردار تهران گفت: تمام هدف ما این است که با استفاده از نیروهای نخبه، جوان و صاحب‌نظر بتوانیم بخشی از مشکلات پایتخت را حل کنیم.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی صبح امروز به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در آیین امضاء دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری گفت: این تفاهم‌نامه به دو موضوع مرتبط است که اولین آن تأسیس یک مرکز نوآوری برای خودروهای پیشرفته است. تمرکز اولیه ما در شهرداری بر موتورهای برقی است اما خودروها و اتوبوس‌های برقی را نیز در برنامه داریم. ١٠ درصد از آلودگی تهران به موتورهای دوچرخ کاربراتوری ربط دارد که این روزها بیشتر هم حس می‌شود؛ علی‌رغم این‌که مصوبات زیادی در این مورد داریم، کنترل زیادی بر آن‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: تعداد این موتورها بیش از ٣ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود که عمدتا کاربراتوری‌اند و تولید ذرات معلق توسط آن‌ها بسیار بالاست. به همین خاطر است که در درجه اول تلاش می‌کنیم تا کارخانجات تولیدکننده این موتورها و دارندگانشان را تشویق به برقی کردن دستگاه‌هایشان کنیم.
شهردار تهران اضافه کرد: این مرکز نوآوری در زمینه‌های دیگر از قبیل توسعه خودروهای بدون سرنشین نیز فعالیت می‌کند.
حناچی گفت: بخش دوم این تفاهم‌نامه نیز به آغاز مطالعه برای ایجاد مراکز نوآوری مربوط است. شهر تهران پتانسیل بسیاری برای فعالیت این مراکز دارد و با وجود این تفاهم‌نامه امور مربوط به آن‌ها بهتر پیش می‌رود؛ مناطقی نیز به عنوان پایلوت انتخاب می‌کنیم که زودتر وارد فرایند مطالعه و تحقیق شوند. تمام هدف ما این است که با استفاده از نیروهای نخبه، جوان و صاحب‌نظر بتوانیم بخشی از مشکلات شهر را حل کنیم. امیدوارم این امر برای مردم شهر تهران منشأ خیر باشد.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: هفته گذشته در کنفرانس جهانی Smart City که با میزبانی بارسلون برگزار شده بود، تهران در رقابتی با حضور ۶ کلان‌شهر توسعه‌یافته دیگر از قبیل هلسینکی و سئول و لندن حضور داشت؛ هلسینکی برنده نهایی این رقابت شد، اما تهران و فعالیت‌هایش نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. در رقابت اصلی این کنفرانس  ۵۴ شهر با ۴۵٠ پروژه شهری حضور داشتند. تردید ندارم که این تجربه به پیشرفت در امر هوشمندسازی تهران کمک می‌کند.


0909-100 (1)
0909-100 (8)
0909-100 (15)
0909-100 (2)
0909-100 (9)
0909-100 (16)
0909-100 (3)
0909-100 (10)
0909-100 (17)
0909-100 (4)
0909-100 (11)
0909-100 (18)
0909-100 (5)
0909-100 (12)
0909-100 (19)
0909-100 (6)
0909-100 (13)
0909-100 (20)
0909-100 (7)
0909-100 (14)