دوشنبه 4 مرداد 1400

فرودگاه ها

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد که نخستین فرودگاه بین‌المللی تهران است.

در حال حاضر فرودگاه مهرآباد با دارا بودن 4 ترمينال پذيراي حدود 18 ميليون مسافر ساليانه با همكاري 15 شركت هواپيمايي داخلي مي باشد . مهرآباد داراي 5 پاركينگ خودروي مسافرين با ظرفيتي معادل 7000 محل توقف است و حدود 10 شركت با همكاري برخي از برندهاي اغذيه و پوشاك و خدمات داخلي و خارجي در ترمينال هاي مهرآباد به ارائه خدمات مسافرين مشغول مي باشند .

مهرآباد داراي يك برج مراقبت پرواز و مجهز به رادارهاي ريتيون و آريا مي باشد و با دو باند و يك تاكسي وي اصلي فعاليت پروازي صورت مي گيرد. همچنين با داشتن ماشين آلات و تجهيزات روز دنيا در بخش ايمني و آتش نشاني داراي cat 9 ايمني است .

اپرون شرقي و غربي مهرآباد در حال حاضر ظرفيت پذيرش حدود 50 هواپيماي بدنه متوسط را داشته و 3 شركت هندلينگ كننده مسئوليت نقل و انتقال بار و مسافر را از ترمينال به سطوح پروازي و برعكس بعهده دارند .

با توجه به روند رو به رشد تقاضاي مسافرت هوايي ، در چشم انداز آتي تا زمان مهيا شدن فرودگاه امام خميني در پذيرش برخي مسيرهاي طولاني پروازهاي داخلي ، نياز به توسعه كمي و پس از انتقال تعدادي از پروازهاي داخلي به فرودگاه مذكور ، فرصت بيشتري براي اجراي توسعه كيفي در مهرآباد مهيا خواهد شد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز با وسعتی بالغ بر ۱۵ میلیون مترمربع در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده‌است و دارای ظرفیت ۷٫۵ میلیون مسافر در سال می‌باشد.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهره‌برداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بین‌المللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حمل‌ونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حمل‌ونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شدو با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت محترم دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز نمود. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.