دوشنبه 4 مرداد 1400

مترو تهران

اولین اساسنامه شرکت مترو نیز در تیرماه 54 به تصویب رسید. در همان سال احداث 4 خط مترو در فاز یک از تصویب شهرداری، انجمن شهر و سازمان برنامه و بودجه گذشت و اجرای آن مورد تایید دولت وقت قرار گرفت. سال 1355 قرارداد جدید با همان شرکت  فرانسوی جهت مطالعه، طراحی و نظارت بر ساخت متروی تهران منعقد شد.

از سال 1366 فعالیت شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) بر مبنای همان طرح سوفرتو، ساخت دو خط درون شهری (شمال- جنوبی و شرقی - غربی) و یک خط برون شهری به شهر کرج (خارج از شبکه پیشنهادی) باتوجه به مصوبه دولت مبنی بر ایجاد مترو اتصال به شهرهای اقماری جمعاً به طول90 کیلومتر با 52 ایستگاه مجدداً آغاز شد که تا سال 1386 این طرح تکمیل شد و در حال حاضر 7 خط در حال فعالیت روزانه درتهارن هستند.

مسير خط : از كهريزك تا تجريش بطول حدود 42 كيلومتر

طول مسير احداث و ريل گذاري شده : حدود 42 كيلومتر

تعداد كل ايستگاه ها : 29 ايستگاه

تعداد ايستگاه بهره برداري شده : 29 ايستگاه

تعداد پايانه : 1 مجموعه

ويژگي‌ها : عميق‌ترين ايستگاه متروي تهران، ايستگاه تجريش است كه با عمق بيش از 40 متر در خط يك متروي تهران حفر و احداث شده است، از ديگر ويژگي هاي اين خط مي توان به دسترسي آسان شهروندان از جنوبي‌ترين نقطه تهران تا شمالي‌ترين نقاط شهر در كمترين زمان ممكن، عبور از مناطق و مكان هاي مهمي همچون حرم مطهر امام خميني (ره)، بازار، ميدان امام خميني (ره)، ميدان شهداي هفتم تير، مصلي امام خميني(ره)، بلوار ميرداماد و...، دسترسي آسان مسافران داخلي و خارجي به پايتخت از طريق دو ايستگاه ترمينال جنوب و شاهد(تقاطع با خط فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)) اشاره کرد.

توسعه خط یک : از ايستگاه شاهد تا فروردگاه امام خميني (ره) و شهر جديد پرند

مسير توسعه خط یک : از ايستگاه شاهد واقع در جنوب خط 1 شروع و تا فرودگاه امام خميني (ره) و سپس شهر جديد پرند بطول حدود 52 كيلومتر ادامه مي يابد.

تعداد ايستگاه : 4 ايستگاه

تعداد پست برق فشار قوي : 3

مسير بهره‌برداري شده : 32 كيلومتر از ايستگاه شاهد تا فرودگاه امام خميني (ره)

ايستگاه‌هاي بهره‌برداري شده : 2 ايستگاه

ويژگي‌ها : از ويژگي‌‌هاي بارز اين خط مي‌توان به وجود بزرگترين ايستگاه مترو با سطح 25 هزار مترمربع زيربنا، معماري ايراني- اسلامي الهام گرفته از كاخ چهل ستون اصفهان، طراحي بلوار چهارباغ روبروي ايستگاه در ايستگاه مجموعه شهر آفتاب اشاره كرد. همچنين مي‌توان به مواردي چون:

طولاني‌ترين فاصله بين دو ايستگاه(ايستگاه شهر آفتاب تا شهر فرودگاهي امام خميني(ره) 27 كيلومتر)

بالاترين سرعت حركت قطار در بين خطوط(بالغ بر 120 كيلومتر بر ساعت)

زيباترين ايستگاه مترو در ايران(شهر فرودگاهي امام خميني(ره)

وجود 12 پل بزرگ در خط(يك از اين پل‌ها داراي 700 متر طول، 17 دهانه و واقع شدن همزمان در شيب و قوس)

تقاطع با خط آهن آپرين- بهرام(گرمسار) از طريق پلي با سازه خاص

داراي 8 تقاطع اصلي با جاده ها، رودخانه كن، شهرك‌ها و مجتمع‌هاي رفاهي همچون فانوس و خليج فارس و... اشاره داشت.

مسير خط : از صادقيه تا محوطه پايانه جديد شرق تهران بطول حدود 32 كيلومتر

طول مسير بهره‌برداري شده : حدود 26 كيلومتر

تعداد ايستگاه بهره برداري شده : 22 ايستگاه

تعداد پايانه و پاركينگ : 2 مجموعه

تعداد پست برق فشار قوي : 2

ويژگي‌ها : از ويژگي‌‌هاي اين خط مي توان به كاهش بار ترافيكي دو بزرگراه پرتردد پايتخت(همت و حكيم) به علت اتصال غرب به شرق شهر و انتقال مسافران به استان البرز از طريق ايستگاه صادقيه اشاره نمود. اين خط با عبور از مناطق و مكانهاي مهمي همچون ايستگاه صادقيه، دانشگاه شريف، ميدان امام خميني(ره)، ميدان بهارستان، ميدان امام حسين(ع)، دانشگاه علم و صنعت و... موجب صرفه جويي در وقت، كاهش آلودگي و رضايت استفاده كنندگان شده است.

مسير خط : از بزرگراه آزادگان تا منطقه ازگل و نياوران بطول حدود 37 كيلومتر

طول تونل احداث شده : حدود 37 كيلومتر

تعداد ايستگاه : 28 ايستگاه (كليه ايستگاه ها زير زميني است)

طول مسير بهره‌برداري شده : حدود 37 كيلومتر

تعداد ايستگاه بهره‌برداري شده : 24 ايستگاه

تعداد پست برق فشار قوي : 2 مجموعه

تعداد پايانه و پاركينگ : 3 مجموعه

ويژگي‌ها : خط سه متروي تهران برنده جايزه بين المللي خشت طلايي در زمينه سرعت در تكميل پروژه و مسافرگيري شده است. از ديگر ويژگي‌هاي اين خط مي توان به موارد چون طولاني‌ترين خط مترو در ايران، وجود تنها سالن انتظار در ايستگاه وليعصر(عج) كه از نظر معماري و اجرا يكي از زيباترين ايستگاهها بوده و تنوع در ساخت(استفاده از سه شيوه مكانيزه، اتريشي و ترانش‌باز) اشاره كرد.

مسير خط : از ايستگاه اكباتان (ارم سبز) تا ايستگاه شهيد كلاهدوز بطول 22 كيلومتر

طول تونل احداث و بهره‌برداري شده : 22 كيلومتر

تعداد ايستگاه : 19 ايستگاه (كليه ايستگاه ها زير زميني است)

تعداد ايستگاه بهره برداري شده : 19 ايستگاه

تعداد پايانه و پاركينگ : 2 مجموعه

تعداد پست برق فشار قوي : 3

طول انشعاب خط تا فرودگاه مهرآباد : حدود 3 كيلومتر با 3 ايستگاه (درحال بهره برداري)

طول توسعه غربی خط تا منطقه جنت آباد : حدود 4 کيلومتر با 3 ايستگاه(در حال اجرا)

ويژگي‌ها : از ويژگي‌هاي خط چهار مي‌توان به عبور از زير خيابان‌هاي شلوغ و پرترددي همچون خيابان آزادي و خيابان انقلاب اشاره كرد كه اين خط را به يكي از پربارترين كريدورهاي حمل و نقل شهري تبديل نموده است. از ويژگي‌هاي خاص ديگر اين خط وجود سكوهاي جزيره‌اي در دو ايستگاه ارم سبز و كلاهدوز مي باشد كه مسافران هر دو مسير از يك سكو براي سوار و پياده شدن استفاده مي نمايند. در ضمن خط چهار با عبور از مناطق و مكان‌هاي مهمي چون خيابان پيروزي، تئاتر شهر، ميدان آزادي(پايانه غرب)، شهرك اكباتان و ورزشگاه آزادي خدمات شاياني به مسافران ارائه داده است.

مسير خط : از صادقيه تا گلشهر به طول حدود 43 كيلومتر

طول مسير بهره‌برداري شده : حدود 43 كيلومتر

تعداد ايستگاه بهره برداري شده : 11 ايستگاه

تعداد پايانه و پاركينگ : 2 مجموعه

ويژگي‌ها : خط پنج اولين خط مورد بهره‌برداري متروي تهران مي‌باشد. از ويژگي‌هاي ديگر اين خط مي‌توان به اتصال دو استان تهران و البرز و كاهش بار ترافيكي مسافران، استفاده از واگن‌هاي دو طبقه، روزميني بودن تمام ايستگاهها و... اشاره كرد.

مسير خط : از بزرگراه دولت آباد تا شهرك كن بطول حدود 31 كيلومتر

طول تونل احداث شده : حدود 31 کيلومتر

تعداد ايستگاه : 27 ايستگاه (كليه ايستگاه ها زير زميني است)

تعداد پايانه و پاركينگ : 2 مجموعه

تعداد پست برق فشار قوي : 3

عمليات اجرايي توسعه جنوبي خط 6 تا حرم عبدالعظيم بطول حدود 6 كيلومتر با 4 ايستگاه در حال انجام است.با اتمام عمليات اجرايي در بخش جنوبي خط 6 از دولت‌آباد تا ميدان شهدا و نصب و راه‌اندازي تجهيزات مورد نياز، تست گرم اين مسير در تاريخ 25 اسفندماه 1397 با موفقيت انجام و بهره برداري از اين بخش بطول حدود 9 كيلومتر با 3 ايستگاه در 18 فروردين ماه 1398 با حضور جناب آقاي دكتر روحاني رئيس جمهور محترم صورت پذيرفت.

ويژگي‌ها : از ويژگي هاي اين خط مي‌توان به استفاده از سيستم‌هاي ويژه کاهش وکنترل ارتعاش در زمان بهره برداری خصوصا در نقاط حساس مانند بیمارستان شریعتی اشاره كرد. از ديگر ويژگي‌هاي اين خط مي‌توان به برخورداري از بيشترين ايستگاه‌هاي تقاطعي با ساير خطوط مترو تهران با هفت ايستگاه تقاطعي و پوشش دو بخش باقي مانده شهر تهران در شمال غرب و جنوب شرق را اشاره کرد.

مسير خط : از حدفاصل ورزشگاه تختي تا ميدان بوستان سعادت آباد بطول حدود 27 كيلومتر

طول تونل احداث شده : حدود 27 کیلومتر

تعداد ايستگاه : 22 ايستگاه (كليه ايستگاه ها زيرزميني است)

تعداد ايستگاه هاي به بهره برداري رسيده : 11 ايستگاه

تعداد پايانه و تعميرگاه : 2 مجموعه

تعداد پست برق فشار قوي : 3

بهره برداري از بخش مياني در تيرماه 1397، بخش شمالي خط تا ميدان صنعت در اسفندماه 1397و افتتاح رسمي بخش شرقي از ميدان بسيج تا ميدان محمديه در ابتداي شهريور 1398

ويژگي‌ها : از ويژگي‌هاي بارز خط هفت به كارگيري دو دستگاه حفار مكانيزه(TBM) به صورت همزمان و در جهت مخالف براي احداث 90 درصد از تونل‌هاي اين خط اشاره كرد. از ديگر ويژگي‌هاي اين خط مي توان به عبور موفق از زير پل بزرگراه امام علي(ع) و تونل توحيد، طراحي هواكش ميان تونلي با پست برق روشنايي مستقيم، استفاده از سيستم تهويه مه‌پاش به منظور كاهش مصرف آب و بهبود عملكرد سيستم، روسازي به جاي استفاده از شبكه آرماتوربندي جداگانه به منظور سيستم حفاظت جريان‌هاي سرگردان، كاهش ارتفاع پاكار قوس ايستگاه‌هاي زيرزميني، رعايت الزامات پدآفند غيرعامل و... اشاره داشت.